MSV 2010 - Oživení exportu začíná
Rubrika: 2010
Jedna šestina českých podnikatelů v současnosti hledá nová teritoria pro odbyt svých produktů. Zapříčinila to celosvětová hospodářská krize, propad světového obchodu dosáhl dvanáct procent, což je dáno nejen poklesem poptávky, ale též chováním finančních ústavů. Řekl to náměstek ministra průmyslu a obchodu Martin Tlapa na semináři pod názvem Vývoz strojírenských výrobků v době globální krize, který se uskutečnil v rámci MSV.
„Řada věcí, která tvoří obchodní politiku, je sjednávána mimo Evropskou unii. Důležité je v této fázi dobře komunikovat se zástupci podnikatelů, asociacemi, Svazem průmyslu a dopravy a především mít spojence v Evropě. Jen tak prosadíme naše názory. Sami můžeme málo, pokud jsme schopni se domluvit s ostatními zeměmi, což se snažíme, můžeme dlouhodobě ovlivňovat obchodní politiky v náš prospěch,“ řekl Tlapa. Podle něho obchodní politika, tedy služba vývozcům, spočívá především v usnadnění přístupu na třetí trhy, a to pro zboží i služby, v zajištění ochrany duševního vlastnictví, ve zlepšení přístupu k veřejným zakázkám, mapování a odstraňování překážek obchodu, v otevírání nových exportních příležitostí, růstu konkurenceschopnosti, v lobování za zájmy českých firem v EU apod.
Jako hlavní priority českých vývozců a dovozců byly identifikovány a v Evropské komisi jsou prezentovány například odstraňování netarifních překážek v obchodu, různé administrativní překážky, zdlouhavé procedury, slaďování technických norem apod. K nové obchodní politice v EU byla zahájena letos v březnu veřejná debata. Probíhají také semináře, diskuse a neformální setkání Evropské komise. V současné době tento subjekt zpracovává výsledky konzultací. Vytvoří se také modelová ustanovení zvláště pro problematické oblasti (vyvlastňování, vymáhání závazků, řešení sporů). Nedílnou součástí obchodní politiky bude nastavení kritérií pro výběr zemí pro sjednávání dohod. Měl by být zvýhodněn celní režim, aby mohly firmy žádat o snížení celních sazeb nebo stanovení kvót u produktů, které nejsou dostupné v rámci společenství. Letos v říjnu bude zveřejněna nová obchodní strategie EU.
Mnoho exportérů, zejména malých a středních, se zatím nenaučilo používat databáze přístupu na trhy třetích zemí. Je to velká škoda, neboť v současnosti by se právě měli snažit proniknout na tyto trhy. Například u obchodu s Čínou největší problém našich exportérů se jeví vyžadování speciálních dovozových certifikátů a technických specifikací na vybrané výrobky, porušování pravidel ochrany duševního vlastnictví, nedovolené podpory exportu čínských firem či obdoba amerického Buy American, v tomto případě Buy Chinese. V opačném gardu je to limitování vývozu surovin z Číny exportními cly a kvótami, což omezuje a prodražuje vstupy našeho zpracovatelského průmyslu. Právě na tyto překážky se nyní soustřeďuje pozornost České republiky při jednání na všech úrovních, bilaterálně i v rámci společné obchodní politiky unie.
Letos by mimo jiné měly vstoupit v platnost dva klíčové dokumenty mezi Českem a Alžírskem. Jde o dohodu o ochraně investic a o smlouvu zamezení dvojího zdanění. Všichni podnikatelé i státní představitelé se shodují, že rozjet obchod s touto zemí naplno bude běh na dlouhé tratě. Zatím se uskutečnila první mise do Alžírska, která měla za úkol zmapovat terén. Výsledky se ukáží až po reciproční návštěvě Alžířanů v Česku.
Ukazuje se, že krize rozhýbala exportéry k hledání nového přístupu k obchodu. Přinutila je k částečné změně cílové exportní destinace a k rozvoji nových technologií, aby byli konkurenceschopní, a to zejména v Asii. Samozřejmě se ukazuje, že většina z nich hledá v souvislosti s hospodářskou krizí možnosti snižování nákladů. Zároveň je však tato situace inspiruje i k inovacím, hledání nových trhů a nových exportních příležitostí. V posledních měsících podle odborníků krize alespoň mírně ustupuje a český export zaznamenává určité oživení.