KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2015    „Minijeřáby dobývají nejen segment stavebního trhu,“

„Minijeřáby dobývají nejen segment stavebního trhu,“

Publikováno: 20.3.2015
Rubrika: 2015

říká v rozhovoru pro časopis KONSTRUKCE Viktor Zimčík, manažer prodeje a pronájmu společnosti KMB STAVEBNÍ SERVIS (www.kmbss.cz), která je specialistou pro prodej, servis a pronájem špičkových zařízení značky UNIC od japonského výrobce Furukawa na českém trhu.

V čem tkví kouzlo minijeřábu?
Jedná se o nejnovější kategorii jeřábů. V předchozím období se výrobci zaměřovali na to, kdo výš, dál a s těžším břemenem. Dnes už, i díky vyšším nárokům na bezpečnost práce, nikdo nechce rukama nebo na kladkách tahat pár stovek nebo i tisíce kilogramů.

Minijeřáb za vás tuto práci udělá rychleji, bezpečněji a v konečném důsledku i levněji, než „maxijeřáb“. V případě použití minijeřábu odpadají problémy se zvedáním přes střechu, rozebíráním stavby nebo hledáním dostatečného prostoru pro zapatkování. V porovnání se statickými zvedacími zařízeními (např. „OVJčka“), nemusí každý jeho přesun a užívání na novém místě schvalovat revizní technik.

Zatímco dřív se používaly minijeřáby hlavně na předměty o hmotnosti v řádech tun, dnes už běžně zvedáme daleko lehčí předměty o váze několika set kilogramů. Pod „rukama“ našich jeřábů už prošly nejen obvyklé stavební prvky, ale i vzrostlé stromy, kamenné desky, auta i letadla a na milimetry přesně usazujeme i nadrozměrná skla.

Jsou nějaké specifické práce, které bez vás stavař nezastane?
Jsou to situace, kdy se shora k břemenu vůbec nedostanete. My se pod strop, pod balkon nebo převis dostaneme bez problému zdola. Sbalený minijeřáb přitom projede zárubněmi o šířce pouhých 60 centimetrů. Když pak stroj uvnitř rozbalíme, dokážeme zvednout až tři tuny, přičemž samotný stroj váží pouhé dvě tuny. Navíc, s konkrétně tímto malým „pavoukem“, dosáhneme do výšky až 10,5 metru.

Kým jsou vaši typičtí zákazníci?
Významnými klienty jsou vedle stavebníků například výrobní a energo-servisní společnosti. Pro ně představuje minijeřáb velmi výhodné řešení. Minijeřáb může ihned „napochodovat“ do problematického prostoru, zapatkovat se a v krátké době vymění vadný díl na výrobní lince, aniž by se muselo například stavět lešení. Dnes už jsou majiteli minijeřábů konsorcium TPCA v Kolíně, SKANSKA, PORR (PSVS Praha), Metrostav, ZF Sachs Slovakia a další. Ale mají ho od nás třeba i v Plzeňském Prazdroji.

K čemu slouží minijeřáb v pivovaru?
Manipuluje kolem výrobních linek s břemeny při plánovaných údržbách a odstávkách, ale je také připravený pro případ nehody. Mají zkrátka spočítáno, že případná okamžitá oprava eliminuje ztráty z výroby, způsobené zbytečným čekáním na příjezd nějaké jiné technologie třeba o víkendu. Je samozřejmé, že stroj je v tomto potravinářském prostředí vybavený kombinovaným benzín/elektrickým pohonem.

Vyplatí se stroj spíš koupit, nebo pronajmout?
Protože ceny nejmenších minijeřábů začínají na 1 mil. korun, je výhodnější si je na příležitostné akce pronajmout. Tuto službu dnes již nabízíme pro celou Českou republiku z depa v Praze a z depa na Moravě. Zákazník se může pro stroj u nás stavit nebo mu práci „odjeřábujeme“ včetně dovozu a odvozu stroje. Přirozeně při dlouhodobém pronájmu a dalším plánovaném využívání minijeřábu vám zpracujeme i cenovou nabídku na nový stroj. Pro majitele stroje pak zajistíme i profesionální vyškolení obsluhy.

Jaká je vaše typická zakázka?
Usazování těžkých nadrozměrných skel. Při práci se sklem minijeřáb skutečně jen těžko nahradíte. Zasklívali jsme například vnitřní část pavilonu hrochů v pražské zoo, kde nejtěžší sklo vážilo 900 kilogramů. Velmi nám tam pomohla takzvaná robotická hlava, která umožňuje manipulaci pod převisem a také usazování skel v negativním úhlu. S touhle šikovnou mašinkou řízenou dálkovým rádiovým ovládáním dostanete sklo prakticky kamkoli, i skrz rám. Se speciálními přísavkami zvládneme osadit i vydutá, zakulacená skla nebo sendvičové izolační panely. Disponujeme přísavkami, které si poradí se sklem o hmotnosti až 2 000 kg a obloukovým sklem až do hmotnosti 400 kg. K manipulaci s těžšími skly pak můžeme spřáhnout dvě přísavky dohromady.

Nejbláznivější zakázka?
To bylo asi na letecké show Red Bull v Praze. Tam byl náš minijeřáb UNIC URW-547 umístěný na pontonu a z vody jsme vytahovali všechny možné vraky bláznivých létajících strojů.

Nejpřekvapivější zakázka?
Tou bych označil obkládání krbu v luxusní pražské vile. Skládalo se z několika kamenných bloků, z nichž dva nejtěžší vážily každý 1 400 kilogramů. Při této manipulaci byly potřeba dva stroje typu UNIC URW-295. Se stroji jsme napochodovali do obrovského obýváku na dokončenou podlahu z exotického dřeva, přičemž jsme pochopitelně museli tuto podlahu chránit a zároveň roznést váhu strojů a bodové zatížení patek. Hodně nám tady pomohly plastové podložky pod patky a plastové roznášecí desky, které v ČR distribuujeme a sami používáme. Strop v místnosti byl jen okolo tří metrů vysoký, přesto jsme zakázku bezvadně zvládli. Kvůli tuhnutí chemických kotev to byla práce na několik dní.

A jaká byla vaše nejoriginálnější zakázka?
Hned tak se asi nebude opakovat práce na Sněžce. Podíleli jsme se na výstavbě konečné vrcholové stanice nové lanové dráhy na nejvyšší českou horu. Původně věžový jeřáb tam měl stavět ocelovou konstrukci. Vzhledem k povětrnostním podmínkám by byl ale na místě prakticky nepoužitelný.

Jak jste nahoru dostali váš pětitunový stroj?
Původní myšlenka byl vrtulník. Nakonec jsme ale UNIC URW-547 dovezli do polského Karpacze a odtamtud pak naše posádka dopravila minijeřáb nahoru po vlastní ose, čili na pásech, protože z Polska vede nahoru do 1 600 metrů nad mořem docela slušná cesta. Poslední úsek měřil 10 kilometrů, vyjet s minijeřábem nahoru zabralo celý den.

Jak dlouho jste pak pracovali na Sněžce?
Asi dva měsíce.

Co klimatické podmínky? To nebyl problém?
Jen občas, když tam byl vítr o rychlosti až 120 kilometrů za hodinu, to jsme pak nemohli pracovat ani my.

Je Sněžka nejvyšší kótou, kde minijeřáb pracoval?
V Česku pochopitelně ano, ale v zahraničí už byl tenhle stroj nasazen i 3 500 metrů nad mořem – na švýcarském Jungfraujochu, kam ho dopravili vrtulníkem. Nebyl to přímo náš stroj, ale byl to model značky UNIC URW-706, který máme v nabídce. Tentýž typ bylo možné vidět hodně vysoko nad zemí i během výstavby tři sta metrů vysokého mrakodrapu The Shard v Londýně, kde s pomocí minijeřábu oplášťovali jednotlivá poschodí sklem.

Vaše společnost KMB STAVEBNÍ SERVIS také pracuje s minijeřáby v zahraničí?
Samozřejmě. Pracovali jsme v Paříži, v Turíně, v Berlíně, v Marseille, ve Vídni a běžně jezdíme na Slovensko. Zákazníci jsou většinou obchody s luxusním zbožím, které potřebují zasklít obrovské výkladní skříně.

Co vlastně musí umět strojník minijeřábu?
Musí mít ke stroji každopádně vztah. Musí s ním být sžitý a myslet předem na každý další pohyb. Každý stroj má svůj zabezpečovací systém, jenže občas musí strojník „kouzlit“, abychom udělali práci, kterou jsme slíbili. Zákonným požadavkem je pak platný jeřábnický průkaz kategorie „N“.

Jaké je obvyklé vybavení minijeřábu?
Můžete si pořídit stroj s několika typy motorů: naftovým, benzinovým, plynovým, nebo v kombinaci s elektrickým pohonem na 380 V. Ten doporučujeme zejména pro práci, kde by zplodiny a hluk mohly být na obtíž. V ceně každého nového minijeřábu je pak standardně dálkové rádiové ovládání (nikoliv kabelové), nástavný krakorec (u typu URW-706), snímač převržení stroje (typ URW-095), počítačová jednotka hlídající bezpečné zatížení jeřábku a umožňující vymezit pracovní prostor stroje (typ URW-295 a výše), světelná a hlasová bezpečnostní signalizace nyní i v českém jazyce a další. Stroj lze také vybavit šetrnými šedými pásy, aby při použití v moderních výrobních provozech nedošlo k poškození povrchu podlahy.

Kde lze vaše minijeřáby vidět v akci?
Pracujeme na spoustě staveb a ve spoustě podniků po celé republice, ale chystáme také velkou jarní předváděčku pro naše zákazníky. Během Dne otevřených dveří na začátku května budeme prezentovat veškerou naši zvedací a zasklívací techniku v pražském depu v Horních Počernicích. Mimo jiné tam představíme zbrusu nový minijeřáb UNIC URW-1006, nejsilnější stroj svého druhu na světě. Unese až 10 tun nákladu na krátké rameno, v pohodě projede garážovými vraty o šířce dva metry a po zapatkování dosáhne až 30 m vysoko. Jste všichni srdečně zváni. 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Využití minijeřábu v provozu potravinářské firmyPříprava expozice vrtulníku bez omezení dopravy na přilehlé komunikaciRobotická hlava na minijeřábu při zasklívání skrz rám„Výlov“ minijeřábem UNIC URW-547Usazení krbového obložení pomocí dvou UNIC URW-295Zasklívání nadrozměrných skel minijeřábem a přísavkou na skloJeřábování na vrcholu Sněžky s UNIC URW-547Palubní deska minijeřábu UNIC URW-547 na SněžceMinijeřáb UNIC URW-706 na vrcholku mrakodrapu THE SHARDNový typ zobrazovací jednotky umožňující vymezení pracovního prostoru

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Heliport HEMS 1 Fakultní nemocnice BrnoHeliport HEMS 1 Fakultní nemocnice Brno (43x)
Projekt řeší problematiku hlavního heliportu Vrtulníkové letecké záchranné služby (HEMS 1) pro FN Brno, a to především v...
Nový pětisettunový mostový jeřáb v ArcelorMittal Ostrava přesouvá pánve s tekutou ocelí o hmotnosti 330 tunNový pětisettunový mostový jeřáb v ArcelorMittal Ostrava přesouvá pánve s tekutou ocelí o hmotnosti 330 tun (29x)
V ocelárně huti ArcelorMittal Ostrava byl uveden do ostrého provozu nový mostový jeřáb. Kolos o hmotnosti 500 tun, šířce...
„Spojení statiky a stavařiny velmi usnadňuje komunikaci uvnitř projekčního týmu,“ (27x)
uvedl v rozhovoru pro časopis KONSTRUKCE Ing. Zdeněk Muška, jednatel a spolumajitel projekční kanceláře Building s. r. o...

NEJlépe hodnocené související články

Nový pětisettunový mostový jeřáb v ArcelorMittal Ostrava přesouvá pánve s tekutou ocelí o hmotnosti 330 tunNový pětisettunový mostový jeřáb v ArcelorMittal Ostrava přesouvá pánve s tekutou ocelí o hmotnosti 330 tun (5 b.)
V ocelárně huti ArcelorMittal Ostrava byl uveden do ostrého provozu nový mostový jeřáb. Kolos o hmotnosti 500 tun, šířce...
Česká rodinná firma RWT expanduje na japonský trh, sází na pokročilé strojírenské technologieČeská rodinná firma RWT expanduje na japonský trh, sází na pokročilé strojírenské technologie (5 b.)
Česká rodinná firma RWT, přední evropský výrobce brousících strojů, rozšiřuje své exportní destinace a expanduje na vyso...
Regus otevírá páté business centrum v Praze, celkově sedmé v ČRRegus otevírá páté business centrum v Praze, celkově sedmé v ČR (5 b.)
Společnost Regus, největší globální poskytovatel flexibilních pracovišť, dnes oznámila otevření nového business centra P...

NEJdiskutovanější související články

Právě dokončovaná administrativní budova CRYSTAL směřuje k ocenění BREEAM ExcellentPrávě dokončovaná administrativní budova CRYSTAL směřuje k ocenění BREEAM Excellent (2x)
Certifikace BREEAM (Building Research Establishment Environmental Assessment Method) se pro nově stavěné kancelářské bud...
Pronájem průmyslových prostor a logistických center bude dražší (1x)
Jak potvrdilo 75 % ředitelů developerských společností,  firmy využívající  v Česku logistická a průmyslová centra potře...
Lindab dodá systém tlumičů hluku pro budoucí největší výletní loď na světěLindab dodá systém tlumičů hluku pro budoucí největší výletní loď na světě (1x)
Lindab, přední světový výrobce vzduchotechniky a systémů chlazení a vytápění, byl lodní společností Royal Caribbean Crui...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice