Letiště v Praze otevírá další terminál
Rubrika: 2006
Nový Terminál Sever 2 otevře pro cestující své brány již zítra, 17. ledna, přesně v 6:30. S novým letištním terminálem se zařadí mezinárodní letiště v Praze – Ruzyni po bok Londýna, Frankfurtu či Paříže. Vysoká míra bezpečnosti a pohodlí, moderní technologie a působivá architektura jsou hlavními klady stavby, která zvýší počet odbavených cestujících ze 6,5 na 10 miliónů ročně.
Stavba terminálu byla neobyčejně rozsáhlá, denně tu pracoval až jeden tisíc lidí. Navíc probíhala za plného letištního provozu, což kladlo na všechny zúčastněné zvýšené nároky. Do budovy Terminálu Sever 2 se přesune hlavní letištní vchod a nová hala bude sloužit pro odbavení lidí cestujících do zemí Schengenské dohody. V prvním nadzemním podlaží se nachází odletová hala, ve druhém podlaží hala příletová. Stavba je koncipovaná tak, aby mohla být v příštích letech na jižní straně dále rozšířena, čímž by se kapacita letiště zvýšila až na 15 miliónů odbavených osob za rok.
Terminál Sever 2 je v Česku svým rozsahem ojedinělá stavba. Jen střecha má rozpon 57 metrů. Při výstavbě haly použili specialisté společností Skanska a Strabag řadu unikátních postupů. Technologické zázemí terminálu tvoří jedny z nejmodernějších dostupných zařízení, neboť investor okamžitě reagoval na současnou bezpečnostní situaci. V podzemním podlaží terminálu je umístěna třídírna zavazadel s kapacitou dvacet miliónů kusů ročně. Projekt pamatuje i na současné potřeby dočasného ubytování žadatelů o azyl v České republice.
Odletová hala
Odletová hala se nachází ve druhém nadzemním podlaží, kam je možné vyjet po nové silniční estakádě. Do otevřeného prostoru odletové haly je vložena galerie vystupujícího třetího podlaží s kancelářemi leteckých společností. Galerie je přístupná z haly dvěma visutými schodišti a proskleným výtahem. Velké prosklené plochy a množství světlíků poskytují celému prostoru dostatek denního světla. Z odletové haly budou cestující procházet 15 metrů širokou chodbou do tranzitní haly, která leží částečně na třetím podlaží. Z ní budou eskalátory sjíždět do spodního podlaží, odkud vede přímý nástup do odletové části prstu C.
Ocelové konstrukce
Celý objekt stojí na čtyři až devět metrů hlubokých pilotách. Jeho nosnou konstrukci tvoří prefabrikovaný železobetonový skelet doplněný o monolitické opěrné stěny. Jádra výtahových šachet a schodišť jsou vyzdívána keramickými bloky. Prosklené plochy odletové haly podporuje pomocná ocelová konstrukce umístěná uvnitř haly, která zajišťuje stabilitu prosklených stěn a zejména přenáší a rozkládá tlaky působené silným větrem. Uvnitř terminálu je monumentální schodiště z příhradových trubkových konstrukcí, úniková schodiště vně budovy tvoří ocelová konstrukce. Na střešní konstrukci byly použity širokorozponové ocelové příhradové nosníky. Při instalaci střešní konstrukce stavaři jednotlivě vyrobené vazníky nejprve rozřezali na tři části, poté dopravili na místo a zde opět svařili a přivařili k podporám.
Projekt v hodnotě 3,2 miliardy korun provedlo sdružení firem Skanska a Strabag od prosince roku 2003 do prosince 2005. Investorem bylo Letiště Praha.
Technické údaje:
Doba výstavby: prosinec 2003 – prosinec 2005
Architektonický návrh: Nikodem a partner
Rozměr objektu: 260 x 110 m
Obestavěný prostor: 546.000 m3
Celková podlažní plocha: 85.000 m2
Fasáda: 15.000 m2
Střechy: 30.000 m2
Rozpon odletové haly: 57 m
Pulty check-in: 66 ks
Transferové přepážky: 250 ks