Jednání o subdodávkách pro Hyundai bude tvrdé, říkají Slováci po zkušenostech s KIA
Rubrika: 2006
Téměř třicítka českých podnikatelů navšítilila ve středu 28. června Žilinský kraj. Tým, který si prohlédl výrobní a montážní linky automobilky KIA Motors Slovakia, tvořili zástupci stavebních firem, dodavatelé hutního materiálu, technologií, dodavatelé automobilových komponentů a zástupci Hospodářské komory ČR, kteří usilují o participaci na dodávkách pro Hyundai v Nošovicích. Součástí akce byla i schůzka s vedením Slovenské obchodní a průmyslové komory a prohlídka letiště v Žilině.
Korejci se v Žilině nezastavili, míří do Nošovic.
V rámci akce zhlédli prostory automobilky KIA, když je předtím ve školiicím středisku firmy přivítal viceprezident společnosti Soon-Pil Kwoun, ředitel výroby Sang-Ho Moon a generální manager Bong-Ki Kim. Od zástupců komory pak získali informace o zkušenostech při obchodních jednáních s Korejci.
Viceprezident Kia Motors Slovakia Soon-Pil Kwoun.
„Šlo o první návštěvu zástupců české podnikatelské sféry v automobilce. Naši podnikatelé dostali, vzhledem k připravované výstavbě Hyundai v Nošovicích, myslím jednoznačné odpovědi na možnosti budoucí spolupráce s Korejci,“ uvedl Luděk Lokaj z pořádající agentury Pulary ART. České obchodníky pak zajímala především specifika a možnosti obchodování s Asiaty. „Jednání o možných subdodávkách jsou velmi komplikovaná. Šance přímých dodávek stavebních prací, technologií, služeb nebo výrobků podléhá tvrdému konkurenčnímu boji. Velká část subdodavatelů KIA jsou čistě korejské firmy, slovenští nebo zahraniční subdodavatelé se musí s Korejci dohodnout a tato jednání nejsou jednoduchá. Je potřeba potřeba se přizpůsobit některým zvyklostem druhé strany, pak je šance na úspěch,“ řekl ředitel Slovenské obchodní a průmyslové komory Ján Mišura. „Trpělivost je na místě, důležitá je i efektivní a důsledná prezentace svých služeb a výrobků. Nevýhodou u nás bylo, a myslím si, že je to částečně i problém v ČR, že neexistuje jedna zastřešující organizace nebo subjekt, který by Korejcům poskytl vyčerpávající a jednotné informace o tuzemských potencálních subdodavatelích. V tomto směru panuje značná roztříštěnost a to je chyba,“ dodal ředitel. „Získali jsme zajímavé indicie, ze kterých lze sestavit mozaiku pravidel, které zřejmě budou platit i v rámci investice Hyundai v ČR,“ řekl Daniel Šotkovský, pracovník marketingu hutní společnosti Třinecké železárny, který se podnikatelské mise účastnil.
Vedení automobilky vítá zástupce českých podnikatelů.
Návštěva skončila na žilinském letišti. „V souvislost s výstavbou automobilky se prudce zintenzivnila stavební činnost v celém regionu. Vzhledem k tomu, že v blízkosti bude procházet silniční napojení na Polsko a ČR, vzrostla vážnost našeho letiště. Plánujeme jeho výrazné rozšíření. Umím si představit intenzivnější spolupráci s letištěm v Mošnově. Pro určitou skupinu pasažérů, střední management, se chceme stát alternativou stávajích letišť střední Evropy,“ přiblížil plány Milan Vašanič, předseda představenstva Letištní společnosti Žilina. Manažeři KIA zatím využívají především letiště v Bratislavě a do Žiliny se dopravují auty.
Milan Vašanič, předseda představenstva Letištní společnosti Žilina.
Smlouvu o výstavbě KIA Motors s Vládou SR podepsala 18. března 2004. Základní kámen byly položen v dubnu téhož roku, v prosinci 2005 skončila výstavba závodu. Od léta letošního roku je ve zkušebním provozu. Sériová výroba začne v prosinci 2006. „Kapacita závodu činí 300.000 aut ročně. Můžeme zde vyrábět až osm typů vozidel, začneme se třemi typy. Firma obdržela 15.000 žádostí o zaměstnání, celkem zde bude pracovat až 3.000 lidí (rok 2009). Nyní zde je 1.837 lidí,“ řekl vedoucí PR oddělení automobilky Dušan Dvořák. Oproti regionálnímu průměru v Žilinském kraji, je plat zaměstnanců v KIA o 10% vyšší.
Na manažerských pozicích bude v KIA Motors pracovat téměř 60 Korejců. S tím souvisí výstavba „miniměstečka“, kde budou tito manažeři bydlet se svými rodinami. Městečko je vzdáleno necelých pět minut jízdy od automobilky a místo pro bydlení zde najdou další desíty korejských manažerů ze subdodavatelských firem.
Zástupci českých podnikatelů s vedením automobilky. Za nimi školicí středisko.