„Chceme být první, koho přivoláte“
Rubrika: 2015
Říká v rozhovoru pro časopis KONSTRUKCE Ján Fabián, generální ředitel společnosti Schindler pro ČR a SR, která je jedničkou na trhu s výtahy a eskalátory. „Musíme být schopni nabízet ty nejkvalitnější a nejbezpečnější zařízení, aby se k nám zákazníci rádi vraceli,“ zdůrazňuje Fabián, se kterým jsme se bavili i o budoucnosti celého oboru a potenciálu Schindlera na českém a slovenském trhu.
Vaší profesní kariérou se významně prolíná strategie. Ať už v dresu poradenské společnosti Roland Berger nebo v Ostravsko‑karvinských dolech (OKD). Jakou máte vizi při příchodu do společnosti Schindler?
Moje vize se musí potkat s možnostmi společnosti Schindler a odrážet podmínky na trhu s výtahy a eskalátory v České a Slovenské republice. Jinými slovy, strategie se odvíjí od produktů a trhů, konkurence a míry rizika. Pro Schindler neexistuje jiná možnost než růst a jako lídr na trhu musíme růst nad úrovní trhu a musíme být schopni nabízet ty nejkvalitnější a nejbezpečnější zařízení, aby se naši zákazníci k nám vraceli rádi.
Jaká bude vaše role v Schindleru?
Moje role je v podstatě jednoduchá. Vést tým velice kvalitních a schopných lidí v obou zemích a dodávat řízením těchto lidí potřebné impulzy, abychom byli rychlejší a kvalitnější než konkurence.
V čem jsou podle vás specifika řízení firem jako OKD a Schindler?
To je zajímavá paralela. Obě společnosti vychází z dlouhé a úspěšné tradice podnikání. U obou firem je základem všeho hrdost, erudovanost a obrovské zkušenosti pracovníků. A jelikož se jedná o velice specifické oblasti podnikání, je bezpečnost u obou na prvních místech! Ale jestli to měříte počtem lidí, tak jenom podotknu, že pracovat se stovkami lidí může být někdy podobně náročné jako s tisíci.
Co vám zkušenost v OKD přinesla do další profesní činnosti?
Že chléb je všude o dvou kůrkách, že není nic nad zdraví a bezpečnost a že cykličnost je jev, který tady byl a bude… A nejpodstatnější je v každém podnikání kvalita a flexibilita lidí.
Jak dnes vypadá trh s výtahy a eskalátory?
Odpověď by se měla dotýkat dvou rovin: globální trh se silně přesouvá do Asie a s urbanizací velkoměst v Asii dochází k obrovské poptávce po zařízeních na překonávání výšek. Zároveň se tam dohání obsazenost komerčních ploch kvalitními nájemci, kteří požadují již i nejvyšší kvalitu výtahů a zařízení. Na straně druhé, regionální resp. národní trh již dosáhl určité saturace komerčních projektů a velký boj se svádí u rezidenčních projektů, které jsou i díky plíživému ústupu krize stále jenom na pomalé cestě nahoru. A to především v maržích.
Jaký je tržní podíl Schindleru v ČR a SR a jak velký potenciál vidíte pro další rozšiřování tržního podílu?
Náš tržní podíl, bez konkrétní specifikace, jež se mění dle projektů v daném roce, odpovídá pozici dlouhodobé jedničky na trhu. To vnímáme jako obrovský závazek vůči našim zákazníkům, protože nechceme hrát prim jenom v prodeji nových zařízení, nebo se zaměřovat jen na určitý typ servisu. Schindler by měl být společností, která vás napadne jako první, když chcete přivolat pomoc a radu u výtahu nebo eskalátoru.
Dá se dnes ještě rozšiřovat skrze akvizice nebo je trh víceméně jasně rozdělený?
Stále se dá růst, nejenom v našem byznysu. Růst v počtu instalací, servisních techniků, kvalitě služeb a podpoře nejmodernějších technologií, ziskovosti nebo např. v zastoupení poboček po republice. Jelikož jsme ale téměř ve všech těchto ukazatelích na čele, jediná další cesta extenzivního růstu je přes akvizice. Nic konkrétního ale nechystáme.
Jaký je poměr českého a slovenského trhu a kde je v současné situaci větší hlad po výrobcích Schindleru?
Zájem o naše produkty je díkybohu na obou stranách řeky Moravy. Velikost trhu je jako v jiných oblastech srovnání – ČR je asi dvojnásobek SR.
Jaké velké investiční akce letos česko-slovenský Schindler čekají?
Největší a nejzajímavější investice jsou výhradně do lidí. Do výběru nových, školení stávajících nebo do dalšího zkvalitňování našich služeb. Protože tyto služby poskytují lidi a o ně jde v první řadě.
Investuje Schindler v ČR a na Slovensku do vývoje nebo se vše vyvíjí ve švýcarské centrále?
U všech společností, které fungují na bázi prodejních zastoupení je většina vývoje a často i výroby centralizována do vybraných nebo mateřských zemí a tudíž ty hlavní inovační podněty přicházejí z centrály. Ale i přesto nejsme u Schindlera ČR a SR pasivní, již nejeden výrobek nebo díly a zařízení našich výtahů byly vyvinuty buď kompletně, nebo zčásti našimi lidmi.
Na co se Schindler zaměřuje při investicích do technologií? Jak se dají z pohledu laika výtahy a eskalátory vylepšovat?
Kromě nezbytných prvků bezpečnosti a efektivity provozu (spotřeba elektr. energie, plynulost a nehlučnost provozu) se hodně vyvíjí a mění design a materiály. Zároveň se obrovsky inovuje propojení samotných výtahů a jiných elektronických zařízení. To je i cesta, kterou Schindler na globální úrovni dosahuje konkurenčních výhod. Jen ti, kteří kráčejí s dobou sdílením dat a výměnou informací, budou schopni obsluhovat efektivně zákazníky i za 30 a více let.
Kde se vlastně Schindler výtahy a eskalátory fyzicky vyrábějí?
Schindler se může pochlubit velice moderními závody na výtahy a eskalátory ve slovenské Dunajské Stredě. Zdejší závod na výrobu výtahů byl oceněn certifikátem zelené budovy BREEAM. Byla to vůbec jedna z prvních průmyslových budov v kontinentální Evropě s podobnou certifikací. Z evropských destinací můžeme ještě zmínit Švýcarsko, Španělsko. Další výrobny najdeme v Indii, Číně a Severní Americe.
Kde byste chtěl vidět Schindler za pět let?
Víte co bych si přál, aby bylo za maximálně 5 let? Aby se instalovaly jenom kvalitní zařízení pro všechny zákaznické skupiny bez ohledu na finanční možnosti. Aby to dělali vyškolení a kvalitní zaměstnanci, kteří se neučí na každé nové zakázce. Aby odezva na problémy zákazníků byla okamžitá a velice profesionálně zpracovaná. Aby servis zařízení obsahoval kompletní rozsah prací a byl pro zákazníka časově minimálně náročný. A v tom všem bych velice rád viděl Schindler na špici.