Češi pomalu přicházejí na chuť elektromobilům, kdo je řídil, o nich uvažuje – hlavní překážkou je stále cena a nedostatek informací
Rubrika: PR
Z exkluzivního průzkumu pro ČSOB Leasing vyplývá, že koupi elektromobilu zvažuje za současné situace více než třetina Čechů. Pokud by pořizovací cena elektromobilu odpovídala ceně běžného vozu, uvažovalo by o koupi až 75 % respondentů. Překážkou je také neznalost – téměř polovina dotazovaných si myslí, že elektromobil nelze nabíjet z běžné zásuvky, a pouze necelá čtvrtina lidí ví, že na elektromobil je možné čerpat dotace. Mezi těmi, kteří elektromobil už řídili, uvažuje o jeho koupi 81 %. S rozšířením povědomí pomůže program Čistá mobilita ČSOB Leasing.
NEZNALOST OVLIVŇUJE POPTÁVKU
Vysoká cena také ovlivňuje míru informací o tom, jak tyto vozy fungují. Povědomí o technických parametrech elektromobilů zatím není velké. Nižší cena by však mohla posílit zájem o tuto problematiku. U technických parametrů, jako je doba nabíjení, možnosti nabíjení, životnost či provozní náklady, vždy minimálně pětina lidí vůbec nedokázala otázku posoudit a volila odpověď „nevím“. V případě možnosti získat na nákup elektromobilu dotaci tvořily odpovědi „nevím“ dokonce polovinu.
„Z průzkumu nám vyplynulo, že informovanost Čechů v oblasti elektromobility je zatím nízká. Polovina lidí si zatím nedokáže představit, jakou mají elektromobily dojezdovou vzdálenost. Stejně tak si myslí, že provoz elektromobilu je výrazně dražší než ve skutečnosti, a netuší, že lze elektromobil dobíjet doma. Respondenti často uváděli, že je téma elektromobility velice zajímavé a sami se cítí být nedostatečně informovaní. Proto zde vidíme velký potenciál ke zlepšení a budeme se snažit pomocí našeho programu Čistá mobilita povědomí zvyšovat,“ říká Josef Rosenkranz, místopředseda představenstva ČSOB Leasing.
PRO LEPŠÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Nejvíce respondentů má elektromobil spojen s pozitivním vlivem na životní prostředí, tichý chod motoru a využití nových technologií jsou nejčastěji označované výhody elektromobilů, shodne se na tom osm lidí z deseti. Mezi výhody se zařadily i náklady na provoz, dlouhodobost investice a komfort při jízdě. Tyto aspekty však čtvrtina až třetina lidí vůbec nedokázala posoudit.
K jednoznačným nevýhodám elektromobilů patří podle respondentů nízký počet rychlonabíjecích stanic, doba nabíjení, dojezd a v neposlední řadě cena. Za nevýhodu je označily vždy minimálně ¾ dotazovaných.
ELEKTROMOBILY JSOU NÁVYKOVÉ
Jasná souvislost se prokázala mezi zájmem a přímou zkušeností. Mezi těmi, kteří elektromobil už řídili, uvažuje o jeho koupi 81 %. Data naznačují, že zájem o koupi elektromobilu není ve většině případů pouze deklaratorní, ale že vedl zájemce k vyzkoušení vozidla v praxi.
Zájem o koupi elektromobilu mírně roste s příjmem dotázaného. Z hlediska věku ho nejčastěji projevují lidé z nejmladší věkové skupiny a pak lidé mezi pětatřiceti a pětapadesáti lety. Rozdíly podle příjmu i věku však nejsou dramatické.
PROGRAM ČISTÁ MOBILITA PODPORUJE NÁKUP ELEKTROMOBILŮ
Průzkum ukázal, že polovina Čechů vůbec neví, že může na elektromobil získat dotaci a 29 % si dokonce myslí, že žádné takové dotace neexistují. Čistá mobilita je unikátním programem ČSOB Leasingu, který podporuje získání dotací určených pro rozvoj mobility s využitím alternativních paliv v kombinaci s nabídkou výhodného financování a pojištění takovýchto vozidel. Plán je zaměřen na využití alternativních druhů paliv, lepší kvalitu ovzduší a snížení emisí znečišťujících látek a skleníkových plynů vznikajících z dopravy.
„Čistá mobilita je programem, který se snaží podpořit zájemce o nákup a užívání vozu s alternativním druhem paliva. Kromě financování, pojištění, pomoci s výběrem auta, umíme také pomáhat se zprostředkováním dotací,“ říká Oldřich Freidinger, manažer marketingu ČSOB Leasing.
NOVÁ AUTOPŮJČKA TAKÉ ZVÝHODNÍ ELEKTROMOBILY
Z dat ČSOB Leasingu je také zřejmé, že největší zájem mezi automobilovými značkami je o Nissan. Velmi oblíbená jsou také auta značek Tesla a BMW. Klienti si nejčastěji berou elektromobil na operativní leasing nebo úvěr.
ČSOB Autopůjčka představuje novou výhodnou možnost financování automobilů. Kombinuje financování vozu a také doplňkové služby související s provozem, jako je balíček pojištění KOMPLEX, FLEXI splácení, které umožňuje přizpůsobit splácení Autopůjčky životní situaci, a obsahuje také asistenční službu AUTOPILOT jako bonus.
„Chceme zvyšovat nejen povědomí o výhodách elektromobilů, ale také samozřejmě podporujeme naše klienty, kteří se rozhodnou pro jejich koupi. Proto v rámci ČSOB Autopůjčky přicházíme navíc s dalším zvýhodněním pro elektromobily, které zajišťuje výhodná úroková sazba 2,89 % p. a., povinné ručení po celou dobu financování zdarma a výhodné havarijní pojištění. Autopůjčku navíc může klient kombinovat s dotacemi, které dokáží významně snížit pořizovací cenu elektromobilu,“ uzavírá Oldřich Freidinger.
Více informací a reprezentativní příklad najdete na: https://www.csobleasing.cz/lide/potreby/kalkulacka-uverovych-splatek.
ČSOB Leasing, a. s., je 100% dceřinou společností Československé obchodní banky, a. s., členem skupiny ČSOB a významné nadnárodní skupiny KBC. Prostřednictvím sítě vlastních poboček poskytuje finanční služby podnikatelům i soukromým osobám, v oblasti financování osobních, užitkových a nákladních automobilů, strojů, zařízení, technologií, investičních celků a výpočetní techniky. Produkty zákazníkům je společnost schopna podle preferencí zákazníka nabídnout nejen prostřednictvím vlastní distribuční sítě (osobní přístup v každém regionu ČR) či rozsáhlé distribuční sítě ČSOB, ale přímo v místě prodeje u spolupracujících dodavatelů movitého majetku. ČSOB Leasing poskytuje financování pořízení či užívání produktivního (odepisovatelného) majetku. ČSOB Leasing je držitelem certifikátu jakosti podle normy ISO 9001:2008.